21 Jan 2018

“Penjual itu memanggil saya ENCIK walaupun tahu nama saya dan pekerjaan saya” – Dr Zubaidi Hj Ahmad anggap panggilan Encik kepada pelanggan adalah kurang beradab, anda setuju?

Seperti yang dipetik dari FB Dr Zubaidi Hj Ahmad:-

 

"Penjual itu memanggil saya ENCIK walaupun tahu nama saya dan pekerjaan saya" - Dr Zubaidi Hj Ahmad anggap panggilan Encik kepada pelanggan adalah kurang beradab, anda setuju?

“Penjual itu memanggil saya ENCIK walaupun tahu nama saya dan pekerjaan saya” – Dr Zubaidi Hj Ahmad anggap panggilan Encik kepada pelanggan adalah kurang beradab, anda setuju?

Kadang kala rasa hairan dengan orang muda kita (Melayu) berinteraksi dalam perniagaan.

Penjual yang berusia jauh lebih muda dari saya, memanggil saya ENCIK walaupun tahu nama saya dan pekerjaan saya. Sedangkan saya memanggil dia TUAN setiap kali berurusan.

Saya tidak kecil hati beliau tidak memanggil saya Doktor, tetapi hairan mengapa sukar memanggil saya dengan panggilan yang lebih baik (contohnya TUAN), sedang saya tiada masalah memanggilnya TUAN walaupun dia lebih muda.

Patutnya beliau segera menukarkan gaya bahasa. Mungkin Bahasa Melayu Tinggi dalam perniagaan perlu kita perjuangkan.

Seni menjual ini sebenarnya seni ambil hati pelanggan. Jadi kena pandai berbahasa.

Sekadar meluahkan rasa untuk membaiki generasi kita.

 

Adakah anda bersetuju dengan pandangan Tuan Doktor ini? Yang nyata di bahagian komen status berkenaan ramai netizen meluahkan pandangan dan kebanyakkannya tidak setuju dengan pandangan doktor tersebut.

 

 



sumber : “Penjual itu memanggil saya ENCIK walaupun tahu nama saya dan pekerjaan saya” – Dr Zubaidi Hj Ahmad anggap panggilan Encik kepada pelanggan adalah kurang beradab, anda setuju?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan